tag:blogger.com,1999:blog-7960152741864498123.post7467642386313566873..comments2022-10-22T03:10:31.836-07:00Comments on <a href="http://raimonkotiapu.fi/">Kotisiivous</a>: Rummun laakerien vaihto LG WD-1274FB pesukoneeseenUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7960152741864498123.post-17572975420122666802021-09-29T00:09:48.107-07:002021-09-29T00:09:48.107-07:002021 päivitys: Uskallauduin vaihtotöihin näiden oh...2021 päivitys: Uskallauduin vaihtotöihin näiden ohjeiden ja youtube videon avulla. Pesukone piti muutaman viikon kovempaa rohisevaa tai jylisevää ääntä ja vaimo valitteli että nyt se hajoaa. Tein omat johtopäätökset asiasta jotka osoittautuivat aivan vääräksi. Onneksi päätin jatkoselvittää asiaa, ja pikaisella googlailulla vika vaikutti olevan rikkoutuneet laakerit. Tämä asia vahvistui kun pesukoneen "nukkasihdistä" löytyi mustia pieniä kumin palasia. Jatko-googlailun jälkeen totesin että ne ovat tiivisteen palasia, eli tiiviste on hajonnut ja laakerit ottaneet vettä. Tämä päättely osui oikeaan. Pesukoneeni on MODEL: F1480QDS<br />Product code: F1480QDS.ABWQESW ja aivan vastaavaan ei löytynyt ohjeita, mutta ne ovat näköjään niin samankaltaisia että yleisohjeilla pärjäsi oikein hyvin. Tämä on "suoraveto" eli ei ollut hihnaa. <br /><br />Osat tilasin Forssan huoltopalvelusta, olin katsonut ensin itse väärät osat mutta heidän info auttoi ja neuvoi muutenkin kaikin puolin asiassa (tarviiko rasvoja stefa-tiivisteeseen -> EI koska siinä on omat). Tilasin laakerit, stefan, sekä puoliskojen välisen kumitiivisteen. Uutta akselia en tilannut, ja uutta takapuoliskoa laakereineen ei muka ollut minun malliini saatavilla. Höh! <br /><br />Omaa osaamistaso korjaushommissa on sellainen, että autoon olen vaihtanut polttimot mutta en koskaan jarrulevyjä tai -paloja. Eli aika pienellä kokemuksella lähdin mukaan. <br /><br />Työkaluja minulla on jonkin verran, mutta tässä koko hommassa selvisi lidlin työkalupakilla jossa on ruuvimeisseleitä ja räikkä + hylsysarja. Lisäksi tarvitsin rautaputken ja vasaran ja pari olutta. Lisäksi minulla oli rätti ja WD40 akselin putsaamiseen. Rummun kotelon puoliskot pesin pihalla painepesurilla, tosin ne olisi saanut suihkussa vaikka tiskiharjan kanssa myös puhtaaksi. <br /><br />Hommassa ei ollut mitään ylitsepääsemätöntä, kokonaisuudessa kesti 2 iltaa eli ehkä noin 6-8 tuntia yhteensä, kun teki rauhassa ja pohdiskeli asioita. <br /><br />Vaikeimmat asiat: <br />Rummun (suojakoteloineen) nostaminen ulos koneesta oli vaikein osuus. Minun koneessani ainut reitti ottaa se pois oli etukautta (jossain koneissa yläkautta) ja koneessani on jonkinnäköisiä metallilaippoja ylä ja ala-reunassa. Rumpu (suojakoteloineen) oli ahdas sovitella välistä ulos. Varsinkin, kun koneeni takana on kiintonainen levy jota ei saa irti purkamatta koko runkoa, joten rummun takaosan painoa ei saanut irti ennen kun koko rummun oli nostanut pois. Painavan kokonaisuuden nostaminen huonossa asennossa pienestä kolosta pyöritellen oli vaikeaa ja pari olutta ja nakkipaketti meni rummun jumiutuessa puoliväliin. Ulos se kuitenkin tuli kun kokeili rauhassa uudelleen. Itse rumpu lähti irti suojakotelosta helposti minulla. <br /><br />Seuraava vaikeahko asia oli laakereiden irrottaminen kotelosta. Niitä piti lyödä yllättävän kovaa (löin ehkä liian kovaa) ja yllättävän monta kertaa. Tärkeintä tässä olisi paukuttaa tarpeeksi monta kertaa joka reunasta vuorotellen, eikä luovuta vaikka tuntuu ettei ne lähde. Ne vain irtoavat niin hitaasti millin murto-osan kerrallaan. Eli jatkaa vaan vasaralla ja jollain jatkolla (itsellä rautaputki joka löytyi pihavaraston alta) paukuttamista, vaikka tuntuu ettei homma etene. Lopulta ne sieltä lähtivät. <br /><br />Vinkit: <br />Pikkuruuvit kannattaa merkitä jollain tavalla, että löytävät varmasti oikealle paikalleen. Laitoin pari ruuvia lopussa väärään paikkaan ja kierteet meni. Amatöörin moka. Eipä haittaa kyllä käyttöä, koristelevyt sai paineltua takaisin riittävän hyvin siitä huolimatta. <br /><br />Toisena vinkkinä että kannattaa ottaa enemmän kuvia kuin näkee tarpeelliseksi. Itse pohdiskelin monia pikkujuttuja paljon kun en kuvannut purkaessa; esim miten päin painot menee takaisin. Ne oli kaikeksi onneksi nimetty eikä edes mennyt kuin oikein päin. <br /><br />Kaikenkaikkiaan kone oli sisältä hyvässä kunnossa, ja vaihtotyöstä jäi hyvä mieli (kannatti tehdä). Oppi taas kaikenlaista uutta. Neponennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960152741864498123.post-43899327099117959592017-02-26T05:09:28.983-08:002017-02-26T05:09:28.983-08:00Kiitos palautteesta! Kunnon hienosäätöleka kuuluuk...Kiitos palautteesta! Kunnon hienosäätöleka kuuluukin jokaisen tee-se-itse-henkilön varusteisiin... Rakkishttps://www.blogger.com/profile/08991653474934880142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960152741864498123.post-6715087229175067852017-02-25T07:46:57.019-08:002017-02-25T07:46:57.019-08:00Kiitokset tästä ohjeistuksesta! Uskaltauduin itsek...Kiitokset tästä ohjeistuksesta! Uskaltauduin itsekin samaan urakkaan. Isoin tuska oli saada rumpu irti - kevyt naputtelu akseliin ei riittänyt. Lekalla lähti 😉 Kone on taas kasassa ja koeajo menossa...Varatonhttps://www.blogger.com/profile/05154947198715990164noreply@blogger.com